Přirozený pohyb u dětí

Přirozený pohyb u dětí


Co je to přirozený pohyb? Určitě téma na dlouhou a vášnivou diskuzi. Na internetu se dá najít spousta výkladů tohoto pojmu. Každá definice je vždy jen určitým kompromisem. Ve spoustě případů se snažíme popsat něco, co ani dost dobře popsat nejde.

A proto, pokud chcete pochopit, co přirozený pohyb znamená, máme pro vás návrh. Udělejte si čas a zajděte se podívat do školky, když jsou děti venku na zahradě. Je třeba vystihnout ten správný čas, kdy nemají organizovanou činnost. Jinou možností jsou dětská hřiště nebo jiná příležitost, kdy je pohromadě více malých dětí. Předškolní věk je v tomto případě ideální.

Chvíli stůjte a pozorujte, co děti dělají, jak se pohybují. Prostě jen sledujte a vnímejte. Odborně se tomu říká sledování spontánní motoriky (dětí). Nepřipomíná vám to něco? Nechovají se tyhle děti stejně jako mláďata zvířat? Zkuste se pak podívat na nějaký přírodopisný dokument o mláďatech, uvidíte prakticky to samé.

Takže co vlastně děti dělají? Honí se, běhají, piští, válí se po zemi, po sobě, perou se, vstávají a pak zase padají, pořád někam lezou, nahoru a dolů, poskakují, přeskakují, pokud má školka malý kopec, pak běhají nahoru a dolů, kutálejí se atd.

Tohle je pohyb ve své přirozené podobě. A pokud zrovna přemýšlíte nad kvalitou či zvyšováním své vlastní fyzické kondice, zkuste si to. Zkuste se 15 minut pohybovat stejně. Ručím vám, že žádný sval v těle nezůstane neposílen či neprotažen.

Pokud se na tento přirozený či spontánní pohyb podíváme z odborného hlediska, zjistíme, že obsahuje všechny důležité pohybové dovednosti. Ať už budeme mít na mysli základní dovednosti – rychlost, sílu, vytrvalost či obratnost, tak i další dovednosti jako orientaci v prostoru, timing, rovnováhu, strategii překonávání překážek, umění bezpečně padat, využívat terén, koordinaci, vyhýbání se střetu s ostatním dětmi či pevnými překážkami ….

Jak může rodič rozvíjet přirozený pohyb se svým dítětem?

Ne vždy je po ruce houf podobě starých dětí, který by nám práci ulehčil. Ale netřeba zoufat. Pokud bydlíte ve městě, pak vězte, že takové sídliště je jedno velké hřiště. Slyšeli jste někdy o parkouru? Pokud ne, podívejte se na youtube a vemte si inspiraci. Nejde o jejich akrobatické výkony, ale o to, jak jsou schopni využívat vše kolem nás.

Klepáč (1024x577)Vemte tedy své dítko či děti a vyběhněte z domu. Určitě najdete nějaké schody, které se dají vyběhnout a seběhnout, nebo seskákat. Někde může být sjezd ke garážím, jinde zase několik stromů, mezi kterými se dá běhat slalom. Můžete najít nějaké zábradlí – podlézt, přelézt, vylézt. Nebo nějaký obrubník, jako stvořený na rovnováhu. Určitě najdete příhodný strom, na který se dá alespoň kousek vylézt nebo pohoupat na větvi. Kdo má štěstí, najde starý klepáč s žebry dole, tyčkou nahoře na ručkování. Příležitostí jsou desítky, stačí se jen dívat. Jako rodič myslete na to, že pokud to budete absolvovat i vy, nejenže si zlepšíte vlastní kondici, ale dítě to bude daleko více bavit. Nestačí mu jen říct, běž tam nebo vylez tam. A že se na vás budou ostatní dívat, no a co! A navíc je to ZCELA ZDARMA!!! Vaší jedinou investicí je trocha času a představivosti.

Co by taková aktivita měla například obsahovat?

  • Běh, různou rychlostí, se změnami směru, na různou vzdálenost
  • Skákání, výskoky a seskoky z překážek
  • Prvky obratnosti – podlézání, přelézání, obecně zdolávání překážek
  • Nácvik rovnováhy – obrubníky, patníky atd.
  • Lezení, kdy dítě lezem směrem nahoru (strom, stěna, plot …)
  • Vis – houpání se, ručkování apod.
  • Změny poloh, ze stoje na zem a opačně, pohyb po všech čtyřech
  • Prvky z gymnastiky – kotouly, válení sudů, stojky, hvězdy atd.

Po čtyřech

Takže jaký je plán?

  1. Zadejte na youtube heslo “parkour” a nechte se inspirovat
  2. Projděte si okolí bydliště a všímejte si, co máte k dispozici
  3. Vemte dítě/děti, manžela či manželku a vyběhněte ven
  4. Zapojte fantazii a užijte si to
  5. Nezůstávejte u jednoho pokusu a dovádějte pravidelně alespoň 1x týdně

 

Michal a Pavla Kusynovi
MUDr. Michal Kusyn je lékař s atestací v oboru rehabilitace a neurologie. Bc. Pavla Kusynová Vichnarová je fyzioterapeutka, aktuálně matka dvou malých dětí. Oba se celý život věnují cvičení, jak teoreticky, tak prakticky. Jsou tvůrci webu detiapohyb.cz, kde se snaží vést děti a jejich rodiče k rozvoji přirozeného pohybu, ke správně vedenému cvičení jako prevenci vzniku vadného držení těla a svalové nerovnováhy, jejichž výsledkem jsou bolesti zad a kloubů v budoucnu. Seznamte se s námi na www.detiapohyb.cz
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů