Čermákova naučná stezka

Pohodová okružní trasa pojmenována po Janu Čermákovi, staviteli Kružberské přehrady.

Začátek trasy je na parkovišti objektu Davidův mlýn (GPS 49.8270386N, 17.6821439E), parkovat se dá zdarma.  My jsme zde byli v neděli kolem poledne a bylo docela plné, ale místo se dalo najít. Z parkoviště vede stezka proti proudu řeky Moravice, zprvu kolem pole a pak se vnoří mezi stromy. Postupně se svažuje až dolů mezi domky. Tam vyústí na asfaltovou cestu, je nutné odbočit doleva do kopce (doprava se schází k penzionu Velké sedlo). Na křižovatce je třeba dát pozor, značení zde není jasné. Po pár set metrech výšlapu tato cesta dojde k silnici č. 442, kde se zabočí vpravo směrem na hráz přehrady. Zároveň se napojíme na červené turistické značení.

Dalších cca 200 m je nutné jít po silnici, chybí zde chodník. Na samotné hrázi již chodníček je. Za hrází je opět nutné jít asi 200 m po silnici a pak zabočit doprava na menší asfaltku. Je zde zákaz vjezdu, takže provoz minimální. Nadále sledujeme červenou značku. Cesta se svažuje dolů a pak přechází prakticky do roviny a sleduje z výšky tok Moravice.

Za kostelem sv. Petra a Pavla se odbočí doprava na most přes Moravici a současně opustíme červené turistické značení. Opět je nutné jít několik desítek metrů po silnici bez chodníku. Kousek za mostem je již odbočka doprava k parkovišti, odkud jsme okruh začali.

Fungující interaktivní mapka :-)

Naučná stezka měřila 5,4 km. Trasa je pohodová, převýšení je jen 45 metrů. Celkově jsme nastoupali 72 výškových metrů. Dá se absolvovat s kočárkem. Nevýhodou jsou 3 cca 200 metrové úseky po krajnici silnice.

Výlet jsme podnikli v polovině července s 5 a půl letými dětmi, celkem nám okruh zabral asi hodinu a půl, včetně malé svačinky za hrází.

Značení

Oficiální značení stezky je na obrázku vlevo. Bohužel není příliš časté a na křižovatkách neukazuje směr dalšího postupu. Po napojení na silnici č. 442 směřující na hráz je lepší sledovat červenou turistickou značku, která nás spolehlivě vede až ke kostelu sv. Petra a Pavla, za kterým ji opustíme.

Zajímavosti po cestě

• možnost sejití k jezu Kružberk na řece Moravice (nešli jsme dolů)
  • informační cedule, u některých možnost posezení a občerstvení
  • hráz přehrady Kružberk
  • 2 zastavení s posilovacími stroji
  • skalní útvary, kde lze provozovat nebo pozorovat lezení
  • kostel sv. Petra a Pavla
  • Davidův mlýn (jídlo a zábava pro děti)

Povrch

Povrch je příznivý (pro kočárek):

• lesní štěrková cesta, kde projede auto
  • asfaltky a silnice
  • štěrkové a asfaltové cesty, kde projede auto